Zelf monteren uitlaat DL650

alles over geluid...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikeg
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 07-08-2015, 21:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2007)

Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Mikeg »

Beste Strommers,

Ik wil graag een andere einddemper of uitlaat (liefst een acra) en vroeg me af of het vervangen erg lastig is om te doen? Heb het wel in het verleden zelf gedaan met mijn GS maar ik lees verhalen over afstellingen, lambada sensoren etc dus weet niet goed waar exact op te letten.
Ik weet dat Pajic het goed doet maar hij zit helemaal vol de komende tijd en lijkt me ook leuk om dit zelf te doen.

Tips en trucs zijn van harte welkom

Dank!
Loud Pipes Save Lives
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Ebrostrom »

Bezoekje aan Chiel brengen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Frank »

Yup.. daar hebben we onze forummonteur voor: http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=8&t=12308
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Cplegt »

Alleen een demper vervangen van een 650 is een beetje kut. Een heel uitlaasysteem een eitje.

Maar zit voorlopig nog even in Sarajevo, en moet daarna mn eigen fiets nog afbouwen. Daarna heb ik wel tijd :).
Eens kijken wat er mogelijk is.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Frimeur »

De meeste vervangingssystemen voor de DL zijn 3/4 dus alleen eerste delen bij de kop blijven zitten. Geen zagen of lassen nodig. Om je systeem te verwijderen moet je deze wel lossen. Pakkingen in het originele systeem laten zitten. Veelal niet nodig, gaan meestal toch stuk bij verwijderen. Let op dat je de juiste draad krijgt in de pijp waar je lambda sensor in wordt geschroefd. Afstellen eigenlijk niet nodig tenzij je erg (te) luid wilt rijden en je ook aan je inlaat traject zit. Krijg je veel meer power? Nope niet echt/merkbaar. Lijkt vaak wel door de sound. Verlies koppel: Ja, met de GPR in ieder geval wel. GPR heeft geen goed getunde midpipe. Acra heeft dat wel gedaan. Ik heb dus een GPR systeem en daarom het originele midden gedeelte met balanspijp weer gemonteerd. Maar daarvoor moet je zagen en Tig of mig kunnen lassen. Let op: door sommige systemen kan je overigens de hoofdstandaard niet meer gebruiken.
Gebruikersavatar
Mikeg
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 07-08-2015, 21:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2007)

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Mikeg »

Dank voor alle reacties Ik ben vandaag naar Genderingen gereden om een uitlaat te kopen en mij te laten adviseren door de man die iedereen zo waardeert op dit forum. Maar onverrichte zaken zaken en zwaar teleurgesteld in deze winkel weer 150 km naar huis gereden. Meneer Pajic had geen tijd en zin om een klant te woord te staan omdat hij naar een motorrace zat te kijken...... Erg klant onvriendelijk en ronduit onbeschoft omdat ik niet eens werd aangekeken toen ik binnenstapte
Nu maar weer op zoek naar een ander adresje voor een nette uitlaat
Loud Pipes Save Lives
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Iron Horse »

Dat is wel erg sneu. Nu woon ik sinds enige tijd op een paar honderd meter van hem vandaan en heb een tijdje geleden een buurman gesproken die ook weleens bij hem is geweest. (Zelf heb ik geen enkele ervaring met hem!) En helaas had ook hij niet allemaal positieve ervaringen met deze meneer. Aan zijn kundigheid zal het wel niet liggen maar het lijkt in de praktijk toch niet allemaal zo mooi als vaak wordt vermeld. Nu helpt het natuurlijk wel als je van te voren een afspraak maakt. Zomaar binnenvallen levert risico's op. Mogelijk is dat de oorzaak. Maar neemt niet weg dat je als klant correct behandeld wilt worden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Camino »

Die gozer waar ik mijn motor heb laten wrappen verkoopt ook uitlaat dempers van Akrapovic en het lijkt mij tegen redelijke prijzen. En ik heb ook zelf twee dempers op een TDM gemonteerd terwijl ik echt twee linkerhanden heb dus echt moeilijk is het niet. Ik hoefde naderhand ook niets te laten afstellen of zo. Misschien heb je er niks aan maar kijk maar even.
http://link.marktplaats.nl/m1014957635" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het je iets lijkt moet je maar tegen Ronnie zeggen dat je via mij (Rene uit Eindhoven) aan het adres komt dan wordt hij wel schappelijk.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Eikie »

Mikeg schreef:Meneer Pajic had geen tijd en zin om een klant te woord te staan omdat hij naar een motorrace zat te kijken...... Erg klant onvriendelijk en ronduit onbeschoft omdat ik niet eens werd aangekeken toen ik binnenstapte
Gelukkig deel ik deze ervaring niet. Ik, en vele anderen, zijn hier perfect geholpen.
Mijn uitlaat is wel op afspraak gemonteerd, maar tijdens de montage liepen diverse klanten binnen en werden keurig geholpen en te woord gestaan.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Aad900 »

Maar toen was er geen motorrace op TV denk ik dan O:-)
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Mikeg
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 07-08-2015, 21:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2007)

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Mikeg »

Hoi René, dank voor de tip :duim: ! Is een kwartiertje van mijn huis en heb hem gelijk een mailtje gestuurd. Ik ben namelijk benieuwd of hij gaat passen zonder te zagen etc. Ik heb nl begrepen dat bij een 2007 model er niet zomaar gezaagd kan worden en dat er dus meer buis nodig is. Maar de € 180,- is werkelijk spotgoedkoop voor een Akrapovic uitlaat.

To be continued :lol:
Loud Pipes Save Lives
Gebruikersavatar
Mikeg
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 07-08-2015, 21:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2007)

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Mikeg »

Hoi Elkie, Dat is ook de reden (al die mooie recensies hier) dat ik de moeite heb genomen 150 km om naar het oosten van het land te rijden.... Het is mijn ervaring en ben gewoon enorm negatief verrast door het onthaal en ben zelf werkzaam in een commerciele functie en heb dagelijks met nieuwe klanten te maken en weet gewoon uit ervaring dat je maar 1 kans krijgt om het goed te doen. Deze meneer heeft bij mij de kans vergooid. Even voor jouw informatie er was verder helemaal niemand behalve een jonge medewerker (zijn zoon?) in de werkplaats en wanneer je dan zo behandeld wordt is dat toch een koude douche als klant zeker wanneer ik hem niet eens wide vragen om iets te monteren ofzo. Ik wilde alleen een uitlaat bij hem kopen, hoe makkelijk kan het zijn :wink: Maar goed genoeg over gezegd Ik ga ervan uit dat hij niet de enige in Nederland of Belgie is die een uitlaat kan plaatsen op een Vstrom :lol:
Loud Pipes Save Lives
Sanderb6
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08-05-2017, 20:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Sanderb6 »

Cplegt schreef: vr 15-04-2016, 17:42 Alleen een demper vervangen van een 650 is een beetje kut. Een heel uitlaasysteem een eitje.

Maar zit voorlopig nog even in Sarajevo, en moet daarna mn eigen fiets nog afbouwen. Daarna heb ik wel tijd :).
Eens kijken wat er mogelijk is.
Beste Chiel,

Mag ik vragen of je advies kan geven over het verwijderen van de achterste uitlaat bocht ? Ik heb thuis een after market compleet uitlaatsysteem van Leo Vince liggen, maar kwam er al snel achter dat het de achterste uitlaat bocht bijna niet te bereiken is. Hopelijk is het uiteindelijk toch een eitje :wink:

grt

Sander
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Cplegt »

Ja, dat kan ik. Als eerste de bout insprayen met IMAL voor een paar dagen. Daarna kun je de bout van de klem losdraaien met dop 17 op een lang verlengstuk van een ratel, om de hoek goed te krijgen kun je het beste een kniestuk gebruiken.

Voordat je de hele uitlaat los haalt zou ik eerst de lamda sonde verwijderen. Die zit namelijk ook erg vast.
Gr. Chiel
Sanderb6
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08-05-2017, 20:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Zelf monteren uitlaat DL650

Bericht door Sanderb6 »

Oké dan...bedankt voor de informatie. Ik dacht eigenlijk dat veel meer los moest omdat die bouten lastig zijn te bereiken...maar blijkbaar lukt dat wel via een verleng- en kniestuk. Top....ga ik inplannen :-)
Plaats reactie